
DJ Peter de Jong
In Memoriam
IN MEMORIAM
In de jaren ’80 rezen de vrije radio’s als paddenstoelen uit de grond in Vlaanderen, en enorm
populair waren ze, vooral om het feit dat er door hen wél aandacht geschonken werd aan
Nederlandstalige en amusementsmuziek, en hun uitzendingen zorgde voor een grote verbondenheid
tussen de lokale bevolking. Het hele technische gebeuren boeide me enorm, en het was een droom
van me om als jonge tiener ooit mee aan de knoppen te mogen zitten. Na zelf thuis
geëxperimenteerd te hebben met kleinschalige zelfbouwzendertjes, stelde ik me in 1983 kandidaat in
een radioprogramma waarbij een gast-DJ werd uitgenodigd aan de zijde van de DJ. Hoe spannend
was dat!, een zomerhuisje (studio) met een zendpiloon ernaast waar 4 dipolen inhingen. Na die
uitzending werd ik gevraagd of ik interesse had om enkele uurtjes non-stop te komen draaien… het is
één van de gelukkigste momenten uit m’n leven geweest. Nadat ik al snel de knoppen goed wist te
hanteren, mocht ik ook gaan presenteren. Op zondagochtend om 06.15h zat deze jongen al op z’n
fiets richting studio om de zender aan te zetten, en als eerste van de dag de uitzendingen te mogen
starten om 07.00h met mijn verzoekplatenprogramma. Het was immens populair, en zo groeide ik uit
tot volwaardige radiomaker, zelfs nieuwslezer. Uiteindelijk werd ik mee de bezieler van enkele,
ondertussen gelegaliseerde radiostations waarbij ik de rechterhand was, om ze met succes mee aan
de top te brengen. In 2017 hield ik het voor bekeken omwille van voortdurende onenigheden … maar
oude liefde roest niet .. Ik wist dat in delen van Nederland het ‘piraten’-gebeuren nog steeds leeft, de
leukste radiotijden. Zelf je ding kunnen doen en daardoor publiek te kunnen aantrekken. Heel
toevallig kwam ik bij het grasduinen terecht bij een live uitzending van Saloonteam.nl, en dat boeide
me wel. Hun muziekkeuze, de gemoedelijke sfeer, leuke mensen … ik ging de uitzendingen met
regelmaat volgen, en op een dag beloofde ik om eens een opgenomen programma te maken voor
hen, en ze moesten zelf maar oordelen of ze het zouden uitzenden of niet. …. Ze hebben dat bewuste
programma wel een keer of 6 uitgezonden denk ik, hahahaha. Na een aantal maanden wekelijks zo’n
programma aan te leveren, vonden de crew van Saloonteam dat het tijd werd om voortaan live uit te
zenden, en werden de koppen bij elkaar gestoken door het ganse team om dat technisch voor
mekaar te krijgen om dat van bij me thuis te kunnen doen. En zo is studio 3 geboren, in de Belgische
Kempen, zo’n 300 kilometer ver weg van studio 1 in Sappemeer. Ik vind het leuk om vooral gezellige
amusementsmuziek te brengen in mijn uitzendingen. Als dat ook jou kan bekoren … kom vooral eens
luisteren en laat wat van U horen! Peter